2011. október 29., szombat

Fahéjas tarte tatin

Egész héten azt vártam, hogy hétvége legyen és megsüthessen a híres Tarte Tatin-t, azaz a borított almatortát.

Éreztem én, hogy nagy fába vágom a fejszém, mivel az interneten rengeteg video van, ami részletesen, lépésről lépésre mutatja be a torta készítését. De vettem egy nagy levegőt és nekiláttam.




HOZZÁVALÓK
200g liszt
200g vaj
2-3 evőkanál víz
6 alma
0,5 dl almapálinka
ízlés szerint fahéj
1 csomag vaníliás cukor

TÉSZTA

A tészta elkészítése messze a legkönnyebb része volt a süteménynek. 200g liszt, 100g vaj és 2-3 evőkanál víz. Hagyományos, egyszerű pite tészta. Szépen összedolgoztam és félretettem.

ALMA

6 almám volt. Mindegyiket szépen megpucoltam, és elnegyedeltem. Magházat kivettem. Na jó, még ez a rész sem volt olyan nehéz.

KARAMELL

Itt jött a neheze. Az interneten megtalálható receptek szinte mindegyike máshogy írja le ezt a részt. Végül én David Lebovitz tökéletes karamelljét próbáltam elkészíteni az első lépésben. A képeken olyan jól követhetőnek tűnt minden, de elsőre csak nem ment. :)))

Röviden arról, hogy mit is kell csinálni:

1. Olyan serpenyőt kell választani, ami jóval nagyobb, mint az elkészítendő karamell mennyisége, és FÉM fogantyúja van.
2. Közepesnél kicsit alacsonyabb hőmérsékleten kell melegíteni.
3. Nagyon, de nagyon türelmesnek kell lenni, és csak akkor megkavarni, ha már a cukorréteg barnulni kezd.

Nekem a fenti három feltételből, sikerült a két utolsót megszegnem, és az eredmény a bal oldalon látható nem felolvadt, hanem kikristályosodott cukor lett. David Lebovitz szerint ez még menthető, viszont ilyenkor nagyon alacsonyra vissza kell kapcsolni a hőmérsékletet. Vagy ha nem akarsz hosszan szenvedni vele, mint ahogy én sem, akkor kiönteni és újrakezdeni. Másodjára már egész jó sikerült.

A 9 fokozatú villanysütőt 4-es fokozatra állítottam és türelmesen megvártam, amíg az egész cukorréteg halványbarna színű és folyékony lesz, csak ekkora kavartam bele először. És hurrá, nem kristályosodott ki. Majd hozzáadtam egy fél deci almapálinkát, mert eszembe jutott, hogy abból még maradt a legutóbbi almatorta készítésekor. Volt egy kis sistergés, de amint az alkohol elpárolgott, a cukor ismét folyós lett. Kevergetni itt sem ér. :))

KARAMELL ÉS ALMA EGYÜTT

Amikor a karamell kész, félre kell tenni és jöhetnek bele az almák. Megszórtam vagy jó fél csomag fahéjjal, mivel én az almát fahéjasan szeretem igazán, és még zutyantottam rá egy csomag vaníliás cukrot. Végül apró kockákra vágtam a vajat és az almák tetejére dobtam. Az eredeti Tarte Tatin recept szerint addig kell sütni az almákat, amíg kicsit megpuhulnak.

UTOLSÓ FÁZIS, A SÜTÉS

Közben 200 fokra kell előmelegíteni a sütőt és a tésztát pedig kb. 3-5 cm-rel nagyobb átmérőjűre ki kell nyújtani, mint amiben az almák sülnek. A tészta nagyon vékony lesz a végén, fél centi-nél is vékonyabb. Ha az almák készen vannak, a tésztát rájuk kell borítani. Ennek legegyszerűbb módja a nyújtófára feltekerni, és csak végiggörgetni a serpenyő fölött. Az oldalát pedig be kell fordítani, és egy fakanállal le kell nyomkodni. A sütéshez kb. 20 percre van szükség, amíg a tészta épp elkezd barnulni.

Kivétel utána azonnal ki is kell borítani egy lehetőleg a serpenyőnél nagyobb peremes tálra, mivel a forró karamell a borítás közben óhatatlanul is folyik. Több recept ajánlja is, hogy hosszú ujjúban dolgozzunk a konyharuhát végig a karunkra tekerve, nehogy megégessük magunkat.

APRÓ HIBÁK

Van egy olyan érzésem, hogy rossz alma-fajtát (vegyesen Gála és Golden-mert ez volt kéznél) választottam, mivel nagyon sok levet engedett és még a sütőből való kivétel után is nagyon sok lé volt alatta. Így a tésztát kicsit eláztatta, és nem is karamelizálódott meg, mint ahogy kellett volna neki. Az íze ennek ellenére isteni lett. A bejegyzés elején található képen az egyetlen épkézláb szeletet lehet látni, ami nem esett szét kivételkor. :)))

Kérdés: melyik alma nem enged ilyen sok levet?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése