2011. december 3., szombat

Egyszerű vanília sodó

Az első Pandoro után felbátorodva két hétre rá megvettük a második Pandoro-nkat. Mivel Vica megjegyzésében arról ír, hogy nagyon finom vaníliakrémmel és tejszínhabbal, így készítettem hozzá egy kis vanília sodót.

Az alap vanília sodó pedig nem más, mint tojás sárgája, cukor és tej. No meg egy kis vanília aroma, így gyorsan neki is láttam, hogy méltó reggelink lehessen. 

HOZZÁVALÓK

2 tojás sárgája
1,5 evőkanál kristálycukor
2,5 dl tej
1 teáskanál vanília aroma

Természetesen ez ilyen kétszemélyes vanília sodó lett, de az arányokat megtartva nagyobb adag is elkészíthető. Például: 3 tojás - 2 evőkanál cukor - 3,75 dl tej vagy 6 tojás - 4 evőkanál cukor - 7,5 dl tej és így tovább. Rengeteg vanília sodó recept van. Ez csak egy alapváltozat. Van aki tejszínhabot ad hozzá, hogy habos legyen. Van aki lisztet, hogy sűrűbb legyen. Ízlés és felhasználási mód kérdése. Nekem ez a folyékonyabb tökéletesen megfelelt. 

Először kézi habverővel felvertem a tojás sárgáját a cukorral addig, amíg a cukor fel nem olvadt és szép világossárga massza nem lett belőle. 
A tejet közben felforraltam, de csak annyira, hogy épp gyöngyözzön a széle. Miután felforrt, folyamatos kevergetés mellett a tojásos-cukros masszához adtam.

Ezután alacsony hőmérsékleten (3-as fokozat egy 9 fokozatú tűzhelyen) folyamatos kevergetés mellett továbbfőztem. Itt két lehetőség van: 1) vagy előveszünk egy új lábast vagy 2) azt használjuk, amiben a tej felforrt. Ez utóbbi esetben viszont el kell mosni, mivel amikor a meleg lábasból a tejet a tojásos-cukros masszához öntjük, a felső habos, gyöngyöző réteg szépen odatapad a meleg lábas aljára. És ugye nem akarjuk, hogy a sodónk odaégjen?

Addig kell főzni, amíg be nem sűrűsödik, de a következőkre kell vigyázni: 
  • Ha túl sokáig főzzük, akkor elkezd csomósodni. Jane Price könyvében olvastam, hogy ha elkezdene csomósodni, akkor le kell venni a tűzhelyről, egy teáskanál hideg vizet kell hozzáadni, és kézi habverővel jól felverni. Csak ezután lehet visszarakni a tűzre, de alacsonyabb fokozatra, hogy egy kicsit visszamelegedjen, de ne főljön tovább.
  • Sosem lesz olyan sűrű, mint egy puding, így ne főzzük túl sokáig. Szintén Jane Price könyvében olvastam azt a tippet, hogy ha egy fakanállal veszünk belőle egy kisebb adagot, majd áthúzzuk rajta az ujjunkat, akkor a csíknak pár másodpercing meg kell maradnia. 
  • Ha kész, akkor gyorsan le kell hűteni, hogy megálljon a főzés. Én a mosogatóba engedtem hideg vizet és abba állítottam bele. A bőrösödést hogy elkerüljem, kézi habverővel még megkevertem egy darabig. Ekkor adtam hozzá a vanília aromát is. 
Isteni finom lett vele a Pandoro, de biztos vagyok benne, hogy az aranygaluska is például ugyanilyen jó lehet vele. 

2 megjegyzés:

  1. Én próbáltam ugy is hogy rétegeztem.Pandoro Vin Santo-val alaposan meglocsolva.A Vin Santo egy édes dessert bor a Tokaji Aszu-hoz nagyon hasonlito.Erre jött a vanilia krém és a tejszinhab.Nem maradt belőle egy morzsányi sem.

    VálaszTörlés