2011. november 20., vasárnap

Csokitorta gesztenyepürével és marcipán forgáccsal

David Lebovitz csoki tortáját már október eleje óta ki akartam próbálni, csak a cukor karamellizálása - a korábbi tapasztalataim miatt - még mindig ijesztőnek tűnt. De összeszedtem a bátorságom.

Valamint mindig is foglalkoztatott az a gondolat, hogy a Mozart-golyó milyen finom lehetne nugát helyett gesztenyepürével. Így mivel végre sikerült egy olyan hozzávalót választanom, aminek szezonja van, lelkesen láttam neki a csoki torta és a házilag készített mascarponés gesztenye püré elkészítésének.

CSOKITORTA (David Lebovitz receptje adaptálva)

Mivel jelenleg csak ketten vagyunk férjemmel, így nem akartam ezt az igazán tömény csoki tortát egy 23 cm átmérőjű torta formában elkészíteni, így az eredeti recept hozzávalóinak arányát néhol kicsit, néhol jobban  változtattam, hogy megfelelő legyen egy 18 cm átmérőjű torta formának. Valamint kihagytam belőle a kávét, mert az nem illett volna szerintem a gesztenyepüréhez. De ha valaki már próbálta a kettőt párosítani sikeresen, írjon, hátha legközelebb én is bátor leszek. 

HOZZÁVALÓK

8 dkg kristálycukor
25 dkg vaj
100g 54%-os étcsokoládé
1 közepes méretű tojás
2 dkg rétes liszt
1 teás kanál rum vagy rum aroma
+
a szokásos francia tészta recept: 200 g liszt, 100 g vaj, 1-2 evőkanál víz. Most rétes liszttel, de finom liszttel is ugyanolyan jó.

1. lépés: a tészta elősütése
A tésztát összegyúrtam, kinyújtottam és szépen belenyomogattam a formába. 180 fokos előmelegített sütőben elősütöttem kb. 15 percig. Természetesen babbal, hogy a tésztát lenyomja. Amikor kész volt, félretettem hűlni.  

2. lépés: a cukor karamellizálása
Amikor a tésztát betettem a sütőben, elkezdtem a cukor karamellizálását. Lehet, hogy lehetett volna előbb is kezdve, mert kell neki egy 5-10 perc mire egyáltalán elkezd olvadni. De nem akartam elrontani, így minden fázis egyesével csináltam. Voilá, így elsőre sikerült. 4-es fokozatúra (9 fokozatból) állítottam a tűzhelyet és nagyon-nagyon türelmes voltam. Csak akkor kevertem meg, amikor már egyáltalán nem láttam fehér cukordarabokat és kezdett egész sötétbarna felé hajlani. 

3. lépés: az összetevők hozzáadása
Amikor a cukor teljesen felolvadt és már gőzölög, de még nem nagyon sötétbarna, akkor levettem a tűzről. Vártam egy fél percet és hozzáadtam a szoba hőmérsékletű vajat. A karamell kicsit elkezdett sisteregni és keményedni, így visszatettem a tűzhelyre 2-es fokozatra. Utána jött a csokoládé. Nem kell nagyon apróra tördelni, így is hamar fel fog olvadni. Végül ráütöttem a tojást. Persze szinte azonnal megsült, így gyorsan kellett kevergetni. Tisztára olyan érzésem volt, mint aki csokis rántottát készít. Utolsó lépés a liszt és a rum hozzáadása, és már kész is. 

4. lépés: a sütés
Amikor kész a csokis töltelék, rá kell önteni a formára, és vissza a 180 fokra előmelegített sütőbe, hogy egy újabb 15 percet töltsön ott. 

És voilá! Kész is. Egy kicsit hűlnie kell, mielőtt szeletelni lehet, mivel a karamellnek vissza kell dermedni. Ellenkező esetben odaragad a késhez, ami nem könnyíti meg az esztétikus szeletelést. 

GESZTENYEPÜRÉ (A desszert.eu-ról adaptálva)

Mivel még soha életemben nem készítettem gesztenyepürét nyers gesztenyéből, így muszáj volt segítséget kértem. A desszert.eu gesztenyepüré receptje egyszerűen szuper és nagyon könnyen követhető. Azonban kénytelen voltam saját igényeihez igazítani, mert például menet közben derült ki, hogy egy-két összetevő nincs itthon és vasárnap lévén minden bolt zárva. És persze a mennyiség kalkulátort is csak most vettem észre a honlapon. Ettől függetlenül isteni finom könnyű gesztenyepürét kaptam. Igaza volt a desszert.eu cukrászának, mostantól nem is kívánom a boltit, csak valaki pucolja meg legközelebb helyettem a gesztenyéket. :)))

HOZZÁVALÓK

240 g gesztenye
60 dkg mascarpone
20 dkg vaj (olvasztva)
0,5 dl cukorszirup
1 teáskanál rum vagy rum aroma
1 teáskanál vanília aroma

1. lépés: a gesztenye megsütése
A gesztenyéket keresztben be kell vágni és a képen látható módon 120 fokos előmelegített sütőben 30-40 percig sütni. Én először 30 percig sütöttem, és szépen meg is puhultak. Csak valahogy a belső héj nem akart lejönni, melyből arra a következtetésre jutottam, hogy biztos nem sült meg, így visszaraktam és csak kivártam a 40 percet. Persze hogy túlsült és visszakeményedett. Utólag nem éreztem az ízén, hogy bármi baj lett volna abból, hogy továbbsült. 

2. lépés: a legnehezebb lépés, a gesztenye megpucolása
Szerintem ez egy kifejezettem gyorsan elkészíthető recept lett volna, ha nem szenvedek ennyit a pucolással. Lécci-lécci valaki írja meg, hogy miért nem lehet normálisan leszedni a belső héjat. 

3. lépés: a gesztenyék megfőzése
Utána elvileg tej és víz keverékében kellett volna megfőzni a gesztenyéket. Ahogy fent már említettem, nem volt meg minden összetevőm, például se tejem, se vanília rudam nem volt. De szuperül működött csak vízzel is, amibe tettem egy teáskanál vanília aromát. Vízzel addig töltöttem fel, amíg el nem lepte a gesztenyéket. Kb. 30-40 percig főztem. Ezt az egyet elfelejtettem mérni, de mielőtt kivettem leteszteltem, hogy elég puha-e. A vizet leöntöttem és egy szűrőben pihentettem a gesztenyéket, amíg elkészítettem a cukorszirupot. 

4. lépés: a cukorszirup elkészítése
Ha valakinek esetleg nincs bolti cukorszirupja, az hipp-hopp otthon is elkészítheti. Én 100 g cukrot és 2 dl vizet forraltam fel. Miután felforrt még 1-2 percig forraltam, majd levettem a tűzről. Ki az erkélyre, hogy minél hamarabb lehűljön. A maradék cukorszirupot üvegbe tettem és elraktam a hűtőbe. Jó lesz az még. Elvileg a cukorszirup korlátlan ideig eláll. Majd meglátjuk. :)))

5. lépés: a püré elkészítése
Utolsó lépésként botmixerrel összeturmixoltam a gesztenyét, a mascarpone krémet, a cukorszirupot, az olvasztott vajat és a rum aromát. És már kész is. Nem raktam ugyan hűtőbe egy éjszakára, hanem azonnal fogyasztottuk. Ki nem bírtam volna egy éjszakát a csoki torta gesztenyepüré kombináció kipróbálásával. 

2 megjegyzés:

  1. Atya világ még a gesztenyét is te sütötted meg?!Naponta hány sütit készítesz?

    VálaszTörlés
  2. Bizony. Én magam. Teljesen egyedül. Hétvégén szoktam kettőt. Hétközben ritkábban van időm.

    VálaszTörlés