2011. november 12., szombat

Vörös áfonyás panna cotta

Már egy ideje kacérkodom azzal, hogy a Vapianos panna cotta után megpróbálom elkészíteni a saját panna cottám. Így amikor a boltban megláttam a vörös áfonyát, úgy gondoltam, itt a panna cotta ideje méghozzá réteges vörös áfonya szósszal.






HOZZÁVALÓK (4 db 2dl-es pohárhoz)

230 g vörös áfonya
2 csapott teáskanál fahéj
1 teáskanál reszelt citromhéj
1,5 dl víz
0,5 l tejszín
1 teáskanál vanília aroma
1 csomag zselatinpor (500 ml-re elegendő)
5 dkg kristálycukor

PANNA COTTA

A panna cottáról annyit kell tudni, hogy az állandó összetevői a tejszín, zselatin és a cukor. Az ízesítés, illetve a hozzávalók aránya egyénileg változik. Az én változatomat vaníliásra, de nem túl édesre akartam, mivel a vörös áfonya szósz úgyis elég édes lesz. Íme az én változatom:

A tejszínhez (kivéve pár evőkanálnyit) hozzáadom a cukrot és a vanília aromát és közepes tűzön (6-os egy 9 fokozatú tűzhelyen) folyamatos kevergetés mellett felforralom. A pár evőkanálnyi kimaradt tejszínhez hozzáadom a zselatinport és jól elkeverem. Amint a tejszín felforrt, leveszem a tűzhelyről és hozzáadom a zselatint. Egy kicsit hagyom hűlni, majd a poharakba töltöm az első réteget és irány a hűtő. A többit félreteszem, de alkalmanként keverek rajta, mert szobahőmérsékleten könnyen bőrösödik.

VÖRÖS ÁFONYA SZÓSZ

A gyümölcsszószokról annyit kell tudni, hogy állandó összetevői a gyümölcs, a cukor és valamilyen folyadék. Az ízesítés, illetve a hozzávalók aránya itt is egyénileg változik. Íme az én változatom:

Egy lábasba tettem a megmosott vörös áfonyát (kiválogatva a nem jó szemeket). Hozzáadtam a vizet, a cukrot, a citromhéjat és a fahéjat. És közepesnél kicsit magasabb hőmésékleten (7-es egy 9 fokozatú tűzhelyen) gyakori kevergetés mellett főztem. Amint elkezdett az áfonya héja repedezni, takarékra tettem (3-as egy 9 fokozatú tűzhelyen) és lefedtem.

Amikor már szépen összefőtt, akkor kézi botmixerrel összeturmixoltam és rottyantottam rajt még egyet.

Amint az első réteg szépen meghűlt, rákanalaztam egy adag szószt, és vissza a hűtőbe. Amikor a szósz egy kicsit meghűlt, ráöntöttem a maradék panna cottát, és visszatettem a hűtőbe. Az utolsó lépés még egy réteg szósz. Mire ehhez értem a szószom már szinte zselé volt. Melegítettem rajta egy kicsit, hogy szépen kanalazható legyen. Még egy kis hűtés és már fogyasztható is. Mondanom sem kell a férjem imádta.

MEGJEGYZÉS: A rétegek hűtése elég sokáig tartott (sajna nincs fagyasztóm), annak ellenére, hogy felvettem a hűtőt. Legalább 3 óra volt mire minden réteg szépen a helyére került. Aki nem akar rétegeket, az jelentősen lerövidítheti a hűtési idő.

FIGYELEM: A vörös áfonya szósz olyan sok lett, hogy elég volt 4 pohár panna cottához két rétegben, és még egy 200g-os befőttes üveget is meg tudtam tölteni a maradékkal. Szuper dzsem volt más nap reggel a pirítóshoz. Aki esetleg nem akar extra dzsemet, annak szerintem elég az szósz hozzávalók felével-harmadával dolgoznia.

2 megjegyzés: