2011. december 18., vasárnap

Kóstoló - Panattone és zabaglione

Végre ki tudtam próbálni a panattone-t, mert ezen a hétvégén találtam a boltban egy takaros kis 100 grammos kiszerelést, szemben a korábban látott 1 kilós családi csomaggal.

Ahogy azt kedves milánói kollégámtól megtudtam a pandoro-t valóban a veronaiak mondhatják magukénak, azonban a panattone bizony milánói karácsonyi sütemény. 


A panattone számomra kicsit a kuglóf és a püspökkenyér ötvözete, ugyanis a kuglóf tésztát teli rakják többnyire csak mazsolával, de van amikor más asztal gyümölcs is van benne. Az enyémben legalábbis volt. A mazsolát én így első körben annyira nem szeretem, ezért nálam mindenképp a pandoro győzőtt. Úgy gondolom másoknál is, mert a pandoro a második legnépszerűbb bejegyzés a blogomon. Bocsánat Milánó! Éljen Verona!

A második körben a szószok versenyeztek ugyanis, mint megtudtam a panattone-t gyakorta párosítják zabaglione-vel. A zabaglione pedig nem más, mint borsodó, aminek a különlegességét a szicíliai régióból, Marsala-bó származó édes bor adja. Hogy mit keres mégis egy milánói karácsonyi sütemény mellett egy szicíliai bor? Hétfőn kiderítem. :))) [Frissítés 2011. dec. 27-én: A kedves milánói kollégám válasza: "Fogalmam sincs. Azonban mi úgy is szoktuk enni a panattone-t, hogy kicsit láng fölött megpörköljük és konyakkal enyhén meglocsoljuk."]

A marsala bor nagyon-nagyon édes bor. Az íze olyan, mint egy legalább 5 puttonyos tokaji aszúé. A színe is nagyon sötét (lásd a fenti képet). Sok recept írja, hogy jó bele a sima fehér bor, csak több cukor kell mellé. De szerintem úgy nem az igazi. Ehhez kell érezni azt az igazi tömény mazsola ízt. Jééé, tehát ezért passzol olyan jól a panattone-hoz. Mind a kettőben van mazsola! :)))

ZABAGLIONE

A zabaglione elkészítése nagyon-nagyon egyszerű és gyors. Én ezt az 1 perc 40 másodperces videot követtem, amelyben egy olasz (talán milánói?!) séf készíti el. Az 1 perc 40 másodpercben még az eszközöket is bemutatták, nem csak a készítést. :)))

HOZZÁVALÓK

3 tojás sárgája
3 evőkanál kristálycukor
egy fél tojáshéjnyi marsala bor

A tojás sárgáját, a kristálycukrot és a bort gőzfürdő felett folyamatos keverés mellett főzzük. 5-10 percnél nem vesz több időt igénybe. Addig kell főzni, amíg az eredeti mennyiség duplájára nem nő.

És kész, lehet is tálalni.

A szószok között nyertest nem tudok hirdetni. A borsodó meg a vaníliasodó is ízlett.

1 megjegyzés: